Czwartek, 27 lipca 2017. Imieniny Aureliusza, Natalii, Rudolfa

Pierwszy milion trzeba rozpisać

2013-03-14 19:14:47 (ost. akt: 2013-03-18 15:02:28)
Dawno minęły te czasy, gdy zakładało się firmy z myślą: jakoś to będzie

Dawno minęły te czasy, gdy zakładało się firmy z myślą: jakoś to będzie

Początki każdego biznesu bywają trudne. Najpierw jest genialny pomysł i wielki zapał, który nieco przygasa w momencie, gdy trzeba wypełnić mnóstwo formalności i zdobyć środki na start. Aby rozpocząć własną działalność lub otworzyć firmę potrzebny jest dobrze napisany, przemyślany biznesplan.

Warmia i Mazury to region, w którym odsetek bezrobotnych jest jeden z najwyższych w kraju. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób swoje szanse widzi we własnym biznesie. Co roku powstaje wiele nowych firm o różnym profilu działalności. Niektóre rozwijają się, pomnażają przychody i zwiększają zatrudnienie, inne są działalnością jednego sezonu i upadają. Nie zawsze można zrzucić winę na światowy kryzys — czasem po prostu działalność nie została dobrze przemyślana już na starcie. To właśnie po to jest biznesplan — dokument, do którego niektórzy przedsiębiorcy, niesłusznie, nie przywiązują zbyt dużej wagi.

Biznesplan to niezbędny element planowania inwestycyjnego — zebranie w jedną całość zaplanowanych przedsięwzięć, ocena możliwości finansowych i potencjalnych dochodów. Dawno minęły te czasy, gdy zakładało się firmy z myślą: jakoś to będzie. Dziś wszystko musi być dokładnie przemyślane, zanalizowane, gdyż zagęszczenie na rynku praktycznie wszystkich branż zwiększa ryzyko niepowodzenia biznesu.

Dobrze przemyślany i napisany plan niesie ze sobą sporo korzyści. Przede wszystkim, mocno zwiększa szanse uzyskania dotacji unijnych , przeznaczonych na dofinansowanie zakładanego biznesu. Nie jest najlepszym pomysłem wzorowanie się na cudzych wzorach, kopiowanie całości lub treści innych biznesplanów. Biznesplan ma być zindywidualizowany, napisany samodzielnie, musi mieć jak najwięcej szczegółowych informacji o planowanym przedsięwzięciu.

Obowiązkowe punkty w każdym biznesplanie
Biznesplan musi składać się z kilku obowiązkowych części. Warto się tego trzymać szczególnie wtedy, gdy planujesz pozyskać dofinansowanie na działalność ze środków Unii lub z urzędu pracy.
Dobry biznesplan musi być przejrzyście podzielony na rozdziały, omawiające poszczególne kwestie:

• streszczenie – czyli tzw. podsumowanie menedżerskie, ma określić ogólny zarys projektu, koncentrując się na jego najistotniejszych założeniach. Ma to być krótki opis planowanego biznesu, zawierający prognozy, koszty i potrzeby finansowe,

• opis pomysłu – trzeba w nim jak najbardziej szczegółowo przedstawić opis produktów lub usług, na których planujesz zarabiać. Skup się na ich unikalności, innowacyjności i możliwościach rozwojowych. Najważniejsze, aby zawarta tu była informacja, czym Twój biznes będzie się różnił od innych w branży. Dobrze jest też napisać, co już udało się zrobić (pozyskanie klientów, inwestorów, dostawców),

• opis firmy – krótko i treściwie: wielkość, majątek, status prawny, forma własności, kondycja finansowa (w przypadku firmy już istniejącej),

• analiza rynku – tu trzeba opisać planowany obszar działania, popyt na Twój produkt czy usługę, opis grupy docelowej klientów. Nie można też pominąć konkurencji – jak jest duża, czy jest realnym zagrożeniem, jak wypadasz w porównaniu do innych firm. Musisz w tej części obiektywnie wypisać wszystkie plusy i minusy, szanse i zagrożenia. Nie popadaj w przesadny optymizm, bo małe szanse na dofinansowanie ma projekt, którego biznesplan wygląda nierealnie

• marketing – w tej części trzeba udowodnić, że nasz produkt/usługa będą pozytywnie odbierane przez klientów. Dobrze jest wymienić korzyści i zalety, które zachęcą do zakupu. Tutaj umieszcza się też strategię marketingową,

• zarządzanie – tutaj trzeba umieścić dane na temat zespołu firmy, kierownictwa, ekspertów w danej branży, współpracowników. Opisz też planowaną strukturę organizacyjną i przewidywane zwiększenie liczby pracowników w przyszłości,

• finanse – jedna z głównych części całego biznesplanu. Musi być konkretna i szczegółowa, aby inwestor uzyskał konkretną wiedzę na temat Twojego biznesu. Całość powinna opierać się na realnych wyliczeniach, a nie kwotach życzeniowych,

• podsumowanie – to pewnego rodzaju klamra, która zbiera w całość wszystkie punkty biznesplanu. Podkreślić tu trzeba wszystkie cechy projektu, które mogą przynieść biznesowi sukces. Jest to jedna najczęściej czytana część biznesplanu, dlatego powinna być przemyślana i konkretna,

• załączniki – do biznesplanu trzeba dołączyć wszelkie dokumenty, które są niezbędne na potwierdzenie tez zawartych w treści. Powinny tu się znaleźć źródła danych, schematy, dane statystyczne, analizy, oceny czy szczegółowa dokumentacja produktu.

Jeśli przygotujesz biznesplan punkt po punkcie, rzetelnie opisując poszczególne kwestie, będziesz mieć większe szanse na znalezienie inwestora czy otrzymanie dofinansowania na rozpoczęcie czy rozkręcenie działalności.

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB